علی فروغی | خادم امیر المومنین؛ علیه السلام

مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد | میر حامد حسین رحمة الله علیه

علی فروغی | خادم امیر المومنین؛ علیه السلام

مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد | میر حامد حسین رحمة الله علیه

علی فروغی | خادم امیر المومنین؛ علیه السلام

● دفاع از مکتب اهل بیت «علیهم السلام» و نقد مخالفین

● به خاطر کمبود وقت و جمع آوری مطالب از ترجمه مطالب معذور هستیم. (جهت کمک در ترجمه مطالب از طریق تلگرام به ما پیام دهید)

● خادم امیر المومنین؛ علیه السلام | علی فروغی

طبقه بندی موضوعی

احمد گلستانی گفته است:

۲-خداوند در آیات متعددی آنحضرت را اُمّی معرفی نموده است و اُمّی به کسی گفته می‌شود که سواد خواندن ونوشتن را ندارد. اگر بگوییم که پیامبر صلى الله علیه وآله وسلمدر آخرین لحظات زندگی‌اش دستور می‌دهند که قلم و کاغذ بیاورند تا برای شما چیزی بنویسم، این مخالف صریح آیات و کلام خداوند است که می‌فرماید: «ما کنت تتلوا من قبله من کتاب ولا تخطه بیمینک إذا لارتاب الـمبطلون». «و قبل از آن نتوانستی کتابی را بخوانی و به خطی بنویسی تا بمادا مبطلان در نبوت تو شک کنند». و یا اینکه در جای دیگر می‌فرماید:  ﴿فَ‍َٔامِنُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِ ٱلنَّبِیِّ ٱلۡأُمِّیِّ ٱلَّذِی یُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَکَلِمَٰتِهِۦ وَٱتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمۡ تَهۡتَدُونَ ﴾[العنکبوت: ۴۸]. «پس ایمان بیاورید به خدا و رسولش پیغمبر امی، آن پیامبری که فقط به خدا و سخنان خدا بگرود و شما باید پیرو او شوید تا هدایت یابید».

از گفته فوق (تقاضای کتابت توسط شخص پیامبر) چنین بر می‌آید که در طول سالهای مدیدی قصه امی بودن آنحضرت یک قصه ساختگی بوده و وی می‌توانسته است بنویسد و در پایان عمرش قصه امی بودن را برملا ساخته‌اند (العیاذ بالله)

تحقیقی پیرامون حدیث قرطاس، تألیف: احمد گلستانی، ناشر: سایت عقیده (ص: 6 و 7)

 

نقد و بررسی:

ای کاش نویسنده حداقل کلام علمای اهل سنت را مطالعه می‌کرد تا خودش را اینگونه رسوا نسازد.

شمس الدین کرمانی در شرح این روایت گفته است:

فإن قلت ما معنى أکتب ورسول الله صلى الله علیه وسلم کان أمیا قلت الأمی من لا یحسن الکتابة لا من لا یقدر على الکتابة وقد ثبت فی الصحیح أن رسول الله صلى الله علیه وسلم کتب بیده أو من باب المجاز أی أمر بالکتابة.

الکواکب الدراری فی شرح صحیح البخاری، المؤلف: محمد بن یوسف بن علی بن سعید، شمس الدین الکرمانی (المتوفى: 786هـ)، الناشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت-لبنان، طبعة أولى: 1356هـ - 1937م، طبعة ثانیة: 1401هـ - 1981م (2/ 126)

 

ابن حجر عسقلانی در شرح این روایت گفته است:

وَفِیهِ مَجَازٌ أَیْضًا أَیْ آمُرُ بِالْکِتَابَةِ وَیُحْتَمَلُ أَنْ یَکُونَ عَلَى ظَاهِرِهِ کَمَا سَیَأْتِی الْبَحْثُ.

فتح الباری لابن حجر، المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852 هـ)، الناشر: دار المعرفة - بیروت، 1379 (1/ 208)

 

بدر الدین عینی در شرح این روایت گفته است:

آمُر بِالْکِتَابَةِ. نَحْو: کسى الْخَلِیفَة الْکَعْبَة، أَی: أَمر بالکسوة، وَیحْتَمل أَن یکون على حَقِیقَته، وَقد ثَبت أَن رَسُول الله، عَلَیْهِ الصَّلَاة وَالسَّلَام، کتب بِیَدِهِ.

عمدة القاری شرح صحیح البخاری، المؤلف: أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسین الغیتابى الحنفى بدر الدین العینى (المتوفى: 855هـ)، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت (2/ 171)

 

شهاب الدین قسطلانی در شرح این روایت گفته است:

أی آمر من یکتب لکم.

شرح القسطلانی = إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری، المؤلف: أحمد بن محمد بن أبى بکر بن عبد الملک القسطلانی القتیبی المصری، أبو العباس، شهاب الدین (المتوفى: 923هـ)، الناشر: المطبعة الکبرى الأمیریة، مصر، الطبعة: السابعة، 1323 هـ (1/ 207)

 

شمس الدین برماوی در شرح این روایت گفته است:

ومعنى ذلک مع کونه أمیًّا إما لأن الأمی من لا یُحسن الکتابة، لا مَن لا یقدر، وقد ثبت فی "الصحیح" أنَّه کتَبَ بیدِه، أو هو من المَجاز، بمعنى: أمر بالکتابة.

اللامع الصبیح بشرح الجامع الصحیح، المؤلف: شمس الدین البِرْماوی، أبو عبد الله محمد بن عبد الدائم بن موسى النعیمی العسقلانی المصری الشافعی (المتوفى: 831 هـ)، الناشر: دار النوادر، سوریا، الطبعة: الأولى، 1433 هـ - 2012 م (2/ 71)

 

شهاب الدین کورانی در شرح این روایت گفته است:

فإن قلت: "أکتب لکم". یدل على أنَّه کان یکتب، وإجماع الأمة على أن الأمی وصفُه لکونه لم یکن کاتبًا؟ قلتُ: قالوا: کان لا یُحسن الخَطَّ على طریقة الکُتَّاب، ولا ینافی أصل الکتابة. أو معناه: أنَّه یأمر بکتابته کقولهم: رَجَم ماعزًا، وحَدَّ شاربَ الخمر. إسنادًا إلى الآمر مجازًا. وهذا أحسنُ من الأول؛ لأن حالَهُ فی المرض تأبى مباشرة الکتابة.

الکوثر الجاری إلى ریاض أحادیث البخاری، المؤلف: أحمد بن إسماعیل بن عثمان بن محمد الکورانی الشافعی ثم الحنفی (المتوفى 893 هـ)، الناشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت – لبنان، الطبعة: الأولى، 1429 هـ - 2008 م (1/ 240)

 

زکریا الانصاری در شرح این روایت گفته است:

ومعنى کتابته مع أنه أمیٌّ: أنه یأمر بها، أو أنه یأتی بها؛ لأن الأمیَّ من لا یحسن الکتابة لا من لا یقدر علیها، وقد ثبت فی الصحیح أنه کتب بیده.

منحة الباری بشرح صحیح البخاری، المؤلف: زکریا بن محمد بن أحمد بن زکریا الأنصاری، زین الدین أبو یحیى السنیکی المصری الشافعی (المتوفى: 926 هـ)، الناشر: مکتبة الرشد للنشر والتوزیع، الریاض - المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1426 هـ - 2005 م (1/ 355)

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۰۲
علی فروغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی