علی فروغی | خادم امیر المومنین؛ علیه السلام

مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد | میر حامد حسین رحمة الله علیه

علی فروغی | خادم امیر المومنین؛ علیه السلام

مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد | میر حامد حسین رحمة الله علیه

علی فروغی | خادم امیر المومنین؛ علیه السلام

● دفاع از مکتب اهل بیت «علیهم السلام» و نقد مخالفین

● به خاطر کمبود وقت و جمع آوری مطالب از ترجمه مطالب معذور هستیم. (جهت کمک در ترجمه مطالب از طریق تلگرام به ما پیام دهید)

● خادم امیر المومنین؛ علیه السلام | علی فروغی

طبقه بندی موضوعی

رضایت یزید از شهادت امام حسین «علیه السلام»

سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳ ب.ظ

سعد الدین تفتازانی گفته است:

والحق ان رضی یزید بقتل الحسین واستبشاره بذلک وإهانة أهل بیت النبی علیه السلام مما تواتر معناه وإن کانت تفاصیله آحادا، فنحن لانتوقف فی شأنه بل فی إیمانه لعنة الله علیه وأنصاره وأعوانه.

و حق این است که رضایت یزید «لعنت الله علیه» به کشته شدن حسین«علیه السلام» و بشارت او به آن و اهانت کردن به اهل نبی اکرم «صلی الله علیه و آله» متواتر معنوی است اگرچه تفاصیلش خبر واحد می‌باشد، پس ما در شان او توقف نمی‌کنیم بلکه در ایمان اوتوقف می‌کنیم، لعنت خدا بر او و یاران و کمک کنند گان او باد.

شرح العقائد النسفیة، المؤلف: سعد الدین مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازانی (المتوفى: 791هـ)، الناشر: دار إحیاء التراث العربی- بیروت (ص: 149)

 

شهاب الدین آلوسی گفته است:

ورضاه بقتل الحسین على جده وعلیه الصلاة والسلام واستبشاره بذلک وإهانته لأهل بیته مما تواتر معناه وإن کانت تفاصیله آحاد.

ورضایت یزید به قتل حسین «علیه السلام» و طلب بشارت به این مطلب و اهانت او به اهل بیت نبوی از مطالبی است که متواتر معنوی است اگر چه تفاصیل آن خبر واحد باشد.

روح المعانی، المؤلف: شهاب الدین محمود بن عبد الله الحسینی الألوسی (المتوفى: 1270هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1415 هـ (13/ 227 و 228)

 

محدث دهلوی گفته است:

بعضی دیگر گویند که وی امر به قتل آن حضرت نکرده و بدان راضی نبود، وبعد از قتل وی و اهل بیت وی مسرور و مستبشر نشده، واین سخن نیز مردود وباطل است چه عداوت آن بی سعادت با اهل بیت نبوی صلی الله علیه وآله، استبشار وی و تقبل ایشان و اذلال و اهانت او مر ایشان را به درجه تواتر معنوی رسیده است و انکار آن تکلف و مکابره است.

تکمیل الایمان، مؤلف: شیخ عبد الحق محدث دهلوی، الناشر: دکتر محمد عبد الرحمن غضنفر - پاکستان (ص:172)

 

جلال الدین سیوطی اعتراف نموده است:

ولما قتل الحسین وبنو أبیه بعث ابن زیاد برءوسهم إلى یزید، فسر بقتلهم أولًا، ثم ندم لما مقته المسملون على ذلک، وأبغضه الناس، وحق لهم أن یبغضوه.

تاریخ الخلفاء، المؤلف: عبد الرحمن بن أبی بکر، جلال الدین السیوطی (المتوفى: 911هـ)، الناشر: مکتبة نزار مصطفى الباز، الطبعة: الطبعة الأولى: 1425هـ-2004م (ص: 158)

 

محمد بن جریر طبری نقل نموده است:

(عبارت جستجو: یزید + سر بقتلهم، بدون تیک)

قَالَ أَبُو جَعْفَر: وَحَدَّثَنِی أَبُو عبیدة معمر بن المثنى أن یونس بن حبیب الجرمی حدثه، قَالَ: لما قتل عُبَیْد اللَّهِ بن زیاد الحسین بن على ع وبنی أَبِیهِ، بعث برءوسهم إِلَى یَزِید بن مُعَاوِیَة، فسر بقتلهم أولا، وحسنت بِذَلِکَ منزلة عُبَیْد اللَّهِ عنده، ثُمَّ لم یلبث إلا قلیلا حَتَّى ندم عَلَى قتل الْحُسَیْن.

تاریخ الطبری، المؤلف: محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب الآملی، أبو جعفر الطبری (المتوفى: 310هـ)، الناشر: دار التراث – بیروت، الطبعة: الثانیة - 1387 هـ (5/ 506)

شرح نقائض جریر والفرزدق، المؤلف: أبو عبیدة معمر بن المثنى (بروایة الیزیدی عن السکری عن ابن حبیب عنه)، الناشر: المجمع الثقافی، أبو ظبی، الإمارات، الطبعة: الثانیة، 1998م (3/ 844)

تاریخ دمشق لابن عساکر، المؤلف: أبو القاسم علی بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساکر (المتوفى: 571هـ)، الناشر: دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع، عام النشر: 1415 هـ - 1995 م (10/ 94)

سیر أعلام النبلاء، المؤلف : شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى : 748هـ)، الناشر : مؤسسة الرسالة، الطبعة : الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م (3/ 317)

تاریخ الإسلام، المؤلف: شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى: 748هـ)، الناشر: دار الغرب الإسلامی، الطبعة: الأولى، 2003 م (2/ 583)

سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، المؤلف: عبد الملک بن حسین بن عبد الملک العصامی المکی (المتوفى: 1111هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة – بیروت، الطبعة: الأولى، 1419 هـ - 1998 م (3/ 188)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۲۵
علی فروغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی